Ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Δείτε στατιστικά, φωτογραφίες και σπάνια βίντεο.
Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).
Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.
Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.
Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.
Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).
Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.
Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.
Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.
Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις
Έτος | Οδηγός | Συνοδηγός | Αυτοκίνητο | Διοργάνωση |
---|---|---|---|---|
1953 | Νίκος Παπαμιχαήλ | Σπύρος Δημητράκος | Jaguar XK120 | |
1954 | Πέτρος Παπαδόπουλος | Σπύρος Δημητράκος | Opel Rekord | |
1955 | Τζώνυς Πεσμαζόγλου | Μ. Παπανδρέου | Opel Kapitan | |
1956 | Βάλτερ Σοκ | Ρολφ Μολ | Mercedes Benz 300 SL | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1957 | Ζαν-Πιέρ Εσταζέ | Λουσίλ Εσταζέ | Ferrari 250 GT | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1958 | Λουίτζι Βιλορέζι | Τσίρο Μπασαντόνα | Lancia Aurelia B20 GT | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι(ERC) |
1959 | Βόλφγκανγκ Λέβι | Χάντς Βέντσερ | Auto Union 1000 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1960 | Βάλτερ Σοκ | Ρολφ Μολ | Mercedes-Benz 220 SE | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1961 | Έρικ Κάρλσον | Βάλτερ Κάρλσον | Saab 96 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1962 | Όιχεν Μπέρινγκερ | Πέτερ Λανγκ | Mercedes-Benz 220 SE | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1963 | Όιχεν Μπέρινγκερ | Ρολφ Κνολ | Mercedes-Benz 300 SE | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1964 | Τομ Τράνα | Γκούναρ Τερμάνιους | Volvo PV 544 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1965 | Καρλ-Μάγκνους Σκογκ | Λέναρτ Μπέργκρεν | Volvo Amazon 122S | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1966 | Μπενγκτ Σέντερστρεμ | Γκούναρ Παλμ | Ford Cortina Lotus | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1967 | Πάντι Χόπκερκ | Ρον Κρέλιν | Mini Cooper S | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1968 | Ρότζερ Κλαρκ | Τζιμ Πόρτερ | Ford Escort Twin Cam | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1969 | Πάουλι Τοϊβόνεν | Μάρτι Κολάρι | Porsche 911 S | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
1970 | Ζαν-Λικ Τεριέ | Μαρσέλ Καλεβέρ | Alpine-Renault A110 1600 | Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC) |
1971 | Όβε Άντερσον | Άρνε Χερτζ | Alpine-Renault A110 1600 | Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC) |
1972 | Χόκαν Λίντμπεργκ | Χέλμουτ Άιζεντλε | Fiat 124 Sport Spider | Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC) |
1973 | Ζαν-Λικ Τεριέ | Κριστιάν Ντεφεριέ | Alpine-Renault A110 1800 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1974 | Δεν διεξήχθη λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης | |||
1975 | Βάλτερ Ρερλ | Γιόχεν Μπέργκερ | Opel Ascona 1.9 SR | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1976 | Χάρι Κάλστρομ | Κλάες-Γκέραν Άντερσον | Datsun Violet 160J | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1977 | Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ | Χανς Τορζέλιους | Ford Escort RS 1800 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1978 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ | Fiat 131 Abarth | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1979 | Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ | Χανς Τορζέλιους | Ford Escort RS 1800 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1980 | Άρι Βατάνεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Ford Escort RS 1800 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1981 | Άρι Βατάνεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Ford Escort RS 1800 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1982 | Μισέλ Μουτόν | Φαμπρίτσια Πονς | Audi Quatro | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1983 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ | Lancia 037 Rally | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1984 | Στιγκ Μπλόμκβιστ | Μπγιορν Σέντερμπεργκ | Audi Quattro A2 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1985 | Τίμο Σάλονεν | Σέπο Χάργιανε | Peugeot 205 Turbo 16 E2 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1986 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πϊρονεν | Peugeot 205 Turbo 16 E2 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1987 | Μάρκου Άλεν | Ίλκα Κιβιμάκι | Lancia Delta HF 4WD | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1988 | Μίκι Μπιαζιόν | Τιτσιάνο Σιβιέρο | Lancia Delta HF Integrale | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1989 | Μίκι Μπιαζιόν | Τιτσιάνο Σιβιέρο | Lancia Delta HF Integrale | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1990 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Toyota Celica GT-Four | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1991 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πϊρονεν | Lancia Delta HF Integrale 16v | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1992 | Ντιντιέ Οριόλ | Μπερνάρ Οσελί | Lancia Delta HF Integrale | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1993 | Μίκι Μπιαζιόν | Τιτσιάνο Σιβιέρο | Ford Escort RS Cosworth | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1994 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Subaru Impreza 555 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1995 | Άρις Βωβός | Κώστας Στεφανής | Lancia Delta HF Integrale | Παγκόσμιο Κύπελλο Ράλι Δίλιτρων Αυτοκινήτων (2-Litre World Rally Cup) |
1996 | Κόλιν ΜακΡέι | Ντέρεκ Ρίνγκερ | Subaru Impreza 555 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1997 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Ford Escort WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1998 | Κόλιν ΜακΡέι | Νίκι Γκριστ | Subaru Impreza S4 WRC '98 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
1999 | Ρίτσαρντ Μπερνς | Ρόμπερτ Ριντ | Subaru Impreza S5 WRC '99 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2000 | Κόλιν ΜακΡέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus RS WRC 00 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2001 | Κόλιν ΜακΡέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus RS WRC 01 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2002 | Κόλιν ΜακΡέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus RS WRC 01 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2003 | Μάρκο Μάρτιν | Μάικλ Παρκ | Ford Focus RS WRC 03 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2004 | Πέτερ Σόλμπεργκ | Φιλ Μιλς | Subaru Impreza S10 WRC '04 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2005 | Σεμπαστιάν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën Xsara WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2006 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2007 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2008 | Σεμπαστιάν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën C4 WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2009 | Μίκο Χίρβονεν | Γιάρμο Λέχτινεν | Ford Focus RS WRC 09 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2010 | Δεν διεξήχθη | |||
2011 | Σεμπαστιάν Οζιέ | Ζιλιέν Ινγκρασιά | Citroën DS3 WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2012 | Σεμπαστιάν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën DS3 WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2013 | Γιάρι-Μάτι Λάντβαλα | Μίκα Αντίλα | Volkswagen Polo R WRC | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
2014 | Κρέιγκ Μπριν | Σκοτ Μάρτιν | Peugeot 208 T16 R5 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
2015 | Καγιετάν Καγιετάνοβιτς | Γιάροσλαβ Μπάραν | Ford Fiesta R5 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
2016 | Ραλφς Σιρμάσις | Άρτουρς Σίμινς | Škoda Fabia R5 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
2017 | Καγιετάν Καγιετάνοβιτς | Γιάροσλαβ Μπάραν | Ford Fiesta R5 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
2018 | Μπρούνο Μαγκαλιάες | Ούγκο Μαγκαλιάες | Škoda Fabia R5 | Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) |
2019 | Δεν διεξήχθη | |||
2020 | Δεν διεξήχθη | |||
2021 | Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) |
Νίκες ανά οδηγό
Οδηγός | Νίκες | Έτος |
---|---|---|
Κόλιν ΜακΡέι | 5 | 1996, 1998, 2000, 2001, 2002 |
Βάλτερ Ρερλ | 3 | 1975, 1978, 1983 |
Μίκι Μπιαζιόν | 3 | 1988, 1989, 1993 |
Κάρλος Σάινθ | 3 | 1990, 1994, 1997 |
Σεμπαστιάν Λεμπ | 3 | 2005, 2008, 2012 |
Μπγιορν Βάλντεγκαρντ | 2 | 1977, 1979 |
Άρι Βατάνεν | 2 | 1980, 1981 |
Γιούχα Κάνκουνεν | 2 | 1986, 1991 |
Μάρκους Γκρόνχολμ | 2 | 2006, 2007 |
Βάλτερ Σοκ | 2 | 1956, 1960 |
Όιχεν Μπέρινγκερ | 2 | 1962, 1963 |
Ζαν-Λικ Τεριέ | 2 | 1970, 1973 |
Καγιετάν Καγιετάνοβιτς | 2 | 2015, 2017 |
Τζώνυς Πεσμαζόγλου | 1 | 1955 |
Νίκος Παπαμιχαήλ | 1 | 1953 |
Πέτρος Παπαδόπουλος | 1 | 1954 |
Ζαν-Πιερ Εσταζέ | 1 | 1957 |
Λουίτζι Βιλορέζι | 1 | 1958 |
Βόλφγκανγκ Λέβι | 1 | 1959 |
Έρικ Κάρλσον | 1 | 1961 |
Τομ Τράνα | 1 | 1964 |
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ | 1 | 1965 |
Μπενγκτ Σέντερστρεμ | 1 | 1966 |
Πάντι Χόπκερκ | 1 | 1967 |
Ρότζερ Κλαρκ | 1 | 1968 |
Πάουλι Τοϊβόνεν | 1 | 1969 |
Οβε Άντερσον | 1 | 1971 |
Χόκαν Λίντμπεργκ | 1 | 1972 |
Χάρι Κάλστρομ | 1 | 1976 |
Μισέλ Μουτόν | 1 | 1982 |
Στιγκ Μπλόμκβιστ | 1 | 1984 |
Τίμο Σάλονεν | 1 | 1985 |
Μάρκου Άλεν | 1 | 1987 |
Ντιντιέ Οριόλ | 1 | 1992 |
Άρις Βωβός | 1 | 1995 |
Ρίτσαρντ Μπερνς | 1 | 1999 |
Μάρκο Μάρτιν | 1 | 2003 |
Πέτερ Σόλμπεργκ | 1 | 2004 |
Μίκο Χίρβονεν | 1 | 2009 |
Σεμπαστιάν Οζιέ | 1 | 2011 |
Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα | 1 | 2013 |
Κρέιγκ Μπριν | 1 | 2014 |
Ραλφς Σιρμάσις | 1 | 2016 |
Μπρούνο Μαγκαλιάες | 1 | 2018 |
Νίκες ανά Κατασκευαστή
Κατασκευαστής | Νίκες | Έτος |
---|---|---|
Ford | 17 | 1966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017 |
Lancia | 7 | 1958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992 |
Subaru | 5 | 1994, 1996, 1998, 1999, 2004 |
Citroën | 4 | 2005, 2008, 2011, 2012 |
Mercedes-Benz | 4 | 1956, 1960, 1962, 1963 |
Opel | 3 | 1954, 1955, 1975 |
Alpine-Renault | 3 | 1970, 1971, 1973 |
Peugeot | 3 | 1985, 1986, 2014 |
Audi | 2 | 1982, 1984 |
Volvo | 2 | 1964, 1965 |
Fiat | 2 | 1972, 1978 |
Škoda | 2 | 2016, 2018 |
Datsun | 1 | 1976 |
Toyota | 1 | 1900 |
Volkswagen | 1 | 2013 |
Jaguar | 1 | 1953 |
Ferrari | 1 | 1957 |
Auto Union | 1 | 1959 |
Saab | 1 | 1961 |
Mini Cooper | 1 | 1967 |
Porsche | 1 | 1969 Πηγή |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου