Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2021

Ονομάζομαι Κώστας Στεργίου

 Ποίημα του Μίκη Θεοδωράκη, που έγραψε στις 22 Σεπτεμβρίου 1969 στο χωριό Ζάτουνα της ορεινής Αρκαδίας, όπου βρισκόταν εξόριστος μαζί με την οικογένειά του από τη δικτατορία των συνταγματαρχών.


Ο Μίκη Θεοδωράκη στη Ζάτουνα με τα παιδιά του

Ποίημα του Μίκη Θεοδωράκη, που έγραψε στις 22 Σεπτεμβρίου 1969 στο χωριό Ζάτουνα της ορεινής Αρκαδίας, όπου βρισκόταν εξόριστος μαζί με την οικογένειά του από τη δικτατορία των συνταγματαρχών. Ανήκει στην ποιητική ενότητα Αρκαδία Χ.

Την ημέρα εκείνη ο σπουδαίος Έλληνας συνθέτης δέχτηκε την επίσκεψη του Κώστα Στεργίου, ενός σκληροτράχηλου υπομοίραρχου της Χωροφυλακής, που μαζί με τους άνδρες του ερεύνησε εξονυχιστικά το σπίτι, όπου διέμενε, με αφορμή την αναχώρηση της οικογένειάς του για την Αθήνα. Κλεισμένος στην κουζίνα του σπιτιού, ο Θεοδωράκης, οργισμένος για τα πάνδεινα που τραβούσε η οικογένειά του εκείνη την στιγμή στο διπλανό δωμάτιο, έγραψε σε μια χαρτοπετσέτα το ποίημα αυτό για να εξευτελίσει τον Στεργίου, αφού προς στιγμήν πέρασε από το μυαλό του η ιδέα να τον σκοτώσει. Αλλά προτίμησε, όπως έγραψε αργότερα, «Να σκοτώσω την τιμή του, την υπόληψή του. Να περνά αύριο στο δρόμο και να τον φτύνουν. Να μείνει το όνομά του πλάι στου Εφιάλτη».

Ο Θεοδωράκης έντυσε με μουσική το ποίημα και το παρουσίασε για πρώτη φορά   σε συναυλία στο Μενίδι στις αρχές του 1975, λίγους μήνες μετά την πτώση της δικτατορίας. Το τραγούδι παραμένει αδισκογράφητο, με δική του απόφαση. Ίσως να έπαιξε ρόλο και η προτροπή του πατέρα του, που όπως λέγεται είδε τον Κώστα Στεργίου να είναι ανάμεσα στους θεατές μιας συναυλίας του Μίκη στην Ελευσίνα το 1975 και να φεύγει συντετριμμένος, μόλις άκουσε το τραγούδι με το όνομά του.

Ονομάζομαι Κώστας Στεργίου

Ονομάζομαι Κώστας Στεργίου
προέρχομαι από τους Βησιγότθους,
Οστρογότθους, Μαυρογότθους.
Κατοικώ σε σπήλαια
λαξεύω ρόπαλα
πίνω νερό σε κρανία.
Επάγγελμά μου ο θάνατος.
Όμως προσωρινώς υπηρετώ
το μεγάλο Δράκο
που με έχει αποσπάσει στην Αρκαδία.
Πάνω απ’ το δέρμα μου
φορώ στολή
στους ώμους έχω αστέρια,
κρύβω το ρόπαλο επιμελώς
μέσα στη χλαίνη.
Ονομάζομαι Κώστας Στεργίου
προέρχομαι από τους Μαμελούκους
Μαυρολούκους, Σουσουλούκους
είμαι διασταύρωση Νεάντερνταλ και λύκου.
Όμως σήμερα, προσωρινώς,
κυκλοφορώ με τζιπ,
τρομοκρατώ παιδιά και γυναίκες.
Έχω ειδικότητα στο ψάξιμο
ψάχνω ψυχές παιδιών
και σταλάζω το φόβο
επιβάλλω το Νόμο
το Νόμο του μεγάλου Δράκου
που μ’ έχει αποσπάσει προσωρινώς
στην Αρκαδία.

Μίκης Θεοδωράκης (1925 - 2021)

Διακεκριμένος συνθέτης.

Βιογραφία



Πηγή


Νικ Κέιβ

 Αυστραλός τραγουδοποιός, ηθοποιός, λογοτέχνης και σεναριογράφος, ηγετική μορφή των συγκροτημάτων Birthday Party, Nick Cave and Band Seeds και Grinderman.


O Νικ Κέιβ (Nick Cave) είναι αυστραλός τραγουδοποιός, ηθοποιός, λογοτέχνης και σεναριογράφος, που έπαιξε εξέχοντα ρόλο στη μεταπάνκ εποχή ως ηγετική μορφή των συγκροτημάτων Birthday Party και Nick Cave and Band Seeds. Ιδιαίτερα γνωστός στους φίλους του ροκ στη χώρα μας από τις αμέτρητες εμφανίσεις του, θαυμάζεται για τις στoιχειωμένες μπαλάντες του που μιλούν για τη ζωή, την αγάπη, την προδοσία και τον θάνατο.

Ο Νίκολας Έντουαρντ Κέιβ γεννήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 1957 στο Γουόρικναμπιλ, ένα χωριό στην πολιτεία Βικτώρια της Αυστραλίας. Ο πατέρας του δίδασκε αγγλικά και μαθηματικά σε τεχνικό λύκειο και η μητέρα του ήταν βιβλιοθηκάριος στο σχολείο όπου φοιτούσε. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο ξεκίνησε σπουδές ζωγραφικής, αλλά γρήγορα τις εγκατέλειψε για να αφοσιωθεί στη μουσική.

Με τον συμμαθητή του Μικ Χάρβεϊ δημιούργησε το συγκρότημα Boys Next Door στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 στη Μελβούρνη με μέλη τον κιθαρίστα Ρόουλαντ Χάουαρντ, τον μπασίστα Τρέισι Πιου και τον ντράμερ Φιλ Κάλβερτ. Το συγκρότημα κυκλοφόρησε ένα δίσκο το 1979, προτού μετεγκατασταθεί στο Λονδίνο το 1980 και στη συνέχεια στο Δυτικό Βερολίνο και αλλάξει το όνομά του σε Birthday Party. Αμέσως κέρδισαν δημοσιότητα και φανατικούς φίλους με τις γεμάτες ενέργεια συναυλίες τους, εμφανίστηκαν στο επιδραστικό ραδιοφωνικό πρόγραμμα του Τζον Πιλ στο BBC, υπέγραψαν στην 4AD και το 1982 κυκλοφόρησαν το τρίτο και καλύτερο άλμπουμ τους, το εμβληματικό «Junkyard», που ήταν και το κύκνειο άσμα της καριέρας τους.

Nick Cave And The Band Seeds

Μετά τη διάλυση των Birthday Party το 1983, ο Κέιβ και ο Χάρβεϊ προχώρησαν στη δημιουργία των Nick Cave and Bad Seeds στο Δυτικό Βερολίνο με τον πρώην μπασίστα των Magazine Μπάρι Άνταμσον και τον πρώην ηγέτη των Einstürzende Neubauten, Μπλίξα Μπάργκελντ. Οι Bad Seeds συνδύασαν τη σκοτεινή ένταση των Birthday Party με μία παθιασμένη εξερεύνηση της αγάπης και του πόνου που μπορεί αυτή να προκαλέσει. Η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της μπάντας ήταν το τραγούδι «Where the Wild Roses Grow», σε συνεργασία με την Κάιλι Μινόγκ, από το άλμπουμ του 1996 «Murder Ballads». Ενδιάμεσα κυκλοφόρησαν ορισμένα εξαιρετικά άλμπουμ με σπουδαία τραγούδια («From Here to Eternity», «Deanna», «Tupelo», «The Weeping Song», «The Mercy Seat» κ.ά.).

Ο Μπλίξα εγκατέλειψε το γκρουπ το 2003, αλλά η κυκλοφορία του διπλού άλμπουμ «Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus» (2004) απέδειξε ότι οι Bad Seeds ήταν ζωντανοί και δημιουργικά φιλόδοξοι όσο ποτέ. Το 2006 ο Νικ Κέιβ δημιούργησε τους Grinderman, ένα παράπλευρο σχήμα των Bad Seeds, που κυκλοφόρησαν δύο άλμπουμ με το όνομά τους (2007 και 2010) και ξεχώρισαν για το καυστικό και αυτοσαρκαστικό χιούμορ του Κέιβ. Ενδιάμεσα οι Bad Seeds επέστρεψαν στο στούντιο και ηχογράφησαν τα τραγούδια του άλμπουμ «Dig !!! Lazarus Dig !!!», που κυκλοφόρησε το 2008 και πήρε πολύ καλές κριτικές.

 

O Νικ Κέιβ σε συναυλία στο Γήπεδο Tae Kwon Do της Αθήνας (16/11/2017)


Το 2009 ο Χάρβεϊ εγκατέλειψε τους Bad Seeds, τερματίζοντας μία από τις πιο ανθεκτικές συνεργασίες της μεταπάνκ εποχής. Τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας απάντησαν με το δυνατό άλμπουμ «Push the Sky Away» (2013). Ο θάνατος από ατύχημα του 15χρονου γιου του Κέιβ το 2015 συγκλόνισε τον αυστραλό ρόκερ, ο οποίος εκφράστηκε μουσικά με το ελεγειακό άλμπουμ «Skeleton Tree» (2016). To 2019 κυκλοφόρησε το διπλό άλμπουμ «Ghosteen», το πιο πρόσφατο άλμπουμ των Nick Cave and Bad Seeds.

Ο Νικ Κέιβ έχει αξιόλογη παρουσία και στην έβδομη τέχνη. Με το μέλος του Bad Seeds Γουόρεν Έλις έγραψε τη μουσική για ταινίες όπως «Παράνομη Δικαιοσύνη» («The Proposition», 2005), «Η Δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς από τον Δειλό Ρόμπερτ Φορντ» («The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford», 2007), «Ο Δρόμος» («The Road», 2009), «Πάση Θυσία» («Hell or High Water», 2016) και «Kings» (2017). Επιπλέον, έγραψε τα σενάρια για τις ταινίες «Παράνομη Δικαιοσύνη» (ειδικό βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2006) και «Παράνομοι» («Lawless», 2012), ένα δράμα εποχής για την ποτοαπαγόρευση. Ως ηθοποιός εμφανίστηκε σε ταινίες, όπως «Τα Φτερά του Έρωτα» («Der Himmel uber Berlin», 1987), «Ghosts… of the Civil Dead» (1988), της οποίας έγραψε το σενάριο και «Τζόνι Σιούντ» («Johnny Suede», 1991) του Τομ ΝτεΤσίλο.

Ο Νικ Κέιβ έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα «Η δε Όνος είδεν Άγγελον» («And the Ass Saw the Angel», 1989) και «Ο Θάνατος του Μπάνι Μανρό» («The Death of Bunny Munro», 2009). Το πιο πρόσφατο βιβλίο του είναι το «The Sick Bag Song», που περιέχει αναμνήσεις και ποιήματα, εμπνευσμένα από την περιοδεία του με τους Bad Seeds το 2014.


Φθινοπωρινή Ισημερία

 Αστρονομικό φαινόμενο, κατά το οποίο η ημέρα και η νύχτα έχουν περίπου την ίδια διάρκεια. Συμπίπτει πάντα με την 22α ή 23η Σεπτεμβρίου.


Αστρονομικό φαινόμενο, κατά το οποίο η ημέρα και η νύχτα έχουν περίπου την ίδια διάρκεια. Συμπίπτει πάντα με την 22α ή 23η Σεπτεμβρίου (23 Σεπτεμβρίου το 2019).

Φθινοπωρινή ισημερία ονομάζεται στο βόρειο ημισφαίριο, όπου ανήκει και η χώρα μας, και σηματοδοτεί ως εκ της ονομασίας της την πρώτη ημέρα του φθινοπώρου, μιας από τις τέσσερις εποχές του έτους. Στη συνέχεια, η ημέρα μικραίνει και η νύχτα μεγαλώνει, ώσπου η νύχτα να φθάσει στο ζενίθ της κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο της 22ας Δεκεμβρίου.

Αντίθετα, στο νότιο ημισφαίριο η ισημερία του Σεπτεμβρίου σηματοδοτεί την έναρξη της άνοιξης, γι’ αυτό καλείται εαρινή. Στη συνέχεια, η ημέρα μεγαλώνει και η νύχτα μικραίνει, ώσπου η ημέρα να φθάσει στο ζενίθ της κατά το θερινό ηλιοστάσιο της 22ας Δεκεμβρίου.

Αρκετά αρχαιοελληνικά ημερολόγια, ανάμεσά τους των Λακεδαιμονίων και των Μακεδόνων, είχαν ως αφετηρία (πρωτοχρονιά) τη φθινοπωρινή ισημερία.