Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023

Άγιος Ιάκωβος ο Πέρσης ο Μεγαλομάρτυρας


Τμηθεὶς μεληδόν, καὶ σφαγὴν Πέρσης φέρων,
«Ψυχὴ σεσώσθω, φροῦδά μοι μέλη» λέγει.
Εἰκάδι Πέρσης ἑβδομάτῃ σφάγη ἐκμελεϊσθείς.


Λειτουργικά κείμενα

Άντερς Σέλσιους: Ο δημιουργός της κλίμακας Κελσίου για τη μέτρηση της θερμοκρασίας Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/817 © SanSimera.gr

 Σουηδός φυσικός και αστρονόμος, ο οποίος επινόησε την εκατονταβάθμια κλίμακα θερμοκρασιών. Στον ελληνόφωνο κόσμο είναι γνωστός ως Κέλσιους ή Ανδρέας Κέλσιος.

Άντερς Σέλσιους (1701 – 1744)

Σουηδός φυσικός και αστρονόμος, ο οποίος επινόησε την εκατονταβάθμια κλίμακα θερμοκρασιών. Στον ελληνόφωνο κόσμο είναι γνωστός ως Κέλσιους ή Ανδρέας Κέλσιος.

Ο Άντερς Σέλσιους (Anders Celsius) γεννήθηκε στις 27 Νοεμβρίου του 1701 στην Ουψάλα. Γιος καθηγητής αστρονομίας, εγγονός μαθηματικού και ταλαντούχος μαθηματικός ο ίδιος από νεαρής ηλικίας, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλας και το 1730 έγινε καθηγητής αστρονομίας στο ίδιο πανεπιστήμιο.

Κατά τη διάρκεια της πανεπιστημιακής του καριέρας ίδρυσε το Αστεροσκοπείο της Ουψάλας και μελέτησε διεξοδικά το βόρειο σέλας, δημοσιεύοντας μία συλλογή από 316 παρατηρήσεις του το 1733. Το 1736, ως μέλος ερευνητικής αποστολής, συνεισέφερε στην επαλήθευση της θεωρίας του Νεύτωνα ότι η Γη είναι ελαφρώς πεπλατυσμένη στους πόλους.

Το 1742 περιέγραψε το θερμόμετρό του, στο πλαίσιο μιας ανακοίνωσής του στη Σουηδική Ακαδημία, μία ανακάλυψη που του χάρισε την «αθανασία». Η κλίμακα που πρότεινε για τη μέτρηση της θερμοκρασίας έχει εκατό βαθμούς, με το σημείο πήξης του νερού στους 100 βαθμούς και το σημείο ζέσης στους μηδέν. Η θερμοκρασιακή κλίμακα του Κελσίου, αντεστραμμένη από τον συμπατριώτη του βοτανολόγο Κάρολο Λινναίο το 1745, με την πάροδο του χρόνου επικράτησε στα περισσότερα μέρη του κόσμου.

Το συγγραφικό έργο του Κελσίου περιλαμβάνει τις μελέτες: «Διατριβή σχετικά με μία νέα μέθοδο προσδιορισμού της απόστασης του Ηλίου από τη Γη» (Dissertatio de nova methodo distantiam solis a terra determinandi, 1730), «Πραγματεία σχετικά με τις παρατηρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Γαλλία για τον καθορισμό του σχήματος της Γης» (De observationibus pro figura telluris determinanda in Gallia habitis, Disquisitio, 1738) και το εκλαϊκευτικό σύγγραμμα «Αριθμητική για τη νεολαία της Σουηδίας» (1741).

Ο Άντερς Σέλσιους πέθανε από φυματίωση στις 25 Απριλίου του 1744, σε ηλικία μόλις 42 ετών.


Πηγή

Κυβερνο-Δευτέρα (Cyber Monday)

 Είναι η Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), κατά την οποία οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου.


Η Κυβερνο-Δευτέρα (Cyber Monday) είναι εμπορικός όρος με προέλευση τις ΗΠΑ και αναφέρεται στην Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), κατά την οποία οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να κάνουν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου (online shopping).

Καθιερώθηκε το 2005 (Δευτέρα 28 Νοεμβρίου) και γρήγορα απέκτησε διεθνείς διαστάσεις. Η πατρότητα του όρου ανήκει στην Έλεν Ντέιβις, αντιπρόεδρο της Εθνικής Ομοσπονδίας Εμπορίου των ΗΠΑ.

Η συγκεκριμένη ημέρα επιλέχθηκε σε μια εποχή που το ίντερνετ δεν είχε τις ταχύτητες του σήμερα. Οι αμερικανοί επέστρεφαν στις δουλειές τους ύστερα από το εορταστικό τετραήμερο της Ημέρας των Ευχαριστιών και το ίντερνετ της εργασίας τους ήταν απείρως πιο γρήγορο από αυτό του σπιτιού τους. Έτσι μπορούσαν πιο εύκολα να κάνουν αγορές ονλάιν.

Η πορεία της Κυβερνο-Δευτέρας είναι διαρκώς ανοδική στις ΗΠΑ,σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία. Ο τζίρος των 600 εκ. δολαρίων το 2006 φαντάζει εντυπωσιακά μικρός σε σχέση με τα 10 δισ. δολάρια που ξόδεψαν οι αμερικανοί καταναλωτές το 2018.

Για το 2023 η «Cyber Monday» ‪είναι στις 27 Νοεμβρίου‬.







Το στασιαστικό κίνημα του λοχαγού Μερεντίτη

 Η βασιλεία του Όθωνα σημαδεύτηκε από σειρά ενόπλων εξεγέρσεων. Σε μια από αυτές, που εκδηλώθηκε στην Πάτρα, πρωτοστάστησε ο λοχαγός Νικόλαος Μερεντίτης.


Η βασιλεία του Όθωνα (1832-1862) σημαδεύτηκε από σειρά ενόπλων εξεγέρσεων με πολιτικά αιτήματα. Σε μια από αυτές, που εκδηλώθηκε στην Πάτρα με ασαφή όμως κίνητρα («ληστοστασιαστική» την χαρακτήρισε η κυβέρνηση Τζαβέλλα), πρωτοστάστησε ο λοχαγός της Οροφυλακής Νικόλαος Μερεντίτης.

Ο Μερεντίτης ήταν ένας μικροπλαρχηγός της Επανάστασης του 21, ο οποίος μετά την απελευθέρωση επιδόθηκε σε ληστείες, όπως πολλοί όμοιοί του. Πολιτικός φίλος του Ιωάννη Κωλέττη, του πρωτομάστορα του ρουσφετιού και εμπνευστή της Μεγάλης Ιδέας, εξαργύρωσε την αφοσίωσή του με μια θέση αξιωματικού στην Οροφυλακή, το αστυνομικό σώμα που είχε ιδρυθεί για την καταπολέμηση της ληστείας στην ύπαιθρο χώρα.

Τον Σεπτέμβριο του 1847, ο Κωλέττης όντας πρωθυπουργός πέθανε και ο Όθωνας διόρισε στην θέση του τον Κίτσο Τζαβέλλα, επιφανή αγωνιστή του 21, αλλά άπειρο πολιτικά για την τόσο υψηλή θέση, ο οποίος όμως έχαιρε της εκτίμησης του στρατεύματος. Ο θάνατος του πάτρωνά του φαίνεται ότι θορύβησε τον Μερεντίτη, καθώς είχαν φτάσει σε αυτόν πληροφορίες ότι ο λόχος του επρόκειτο να διαλυθεί και ο ίδιος να απολυθεί από την Οροφυλακή. Έτσι αποφάσισε να δράσει.

Έχοντας μυήσει αξιωματικούς και οπλίτες δύο λόχων του τάγματος του, το βράδυ της 27ης προς την 28η Νοεμβρίου 1847, συνέλαβε τον διοικητή του Ευθύμη Στορνάρη, εξουδετέρωσε τις αστυνομικές αρχές της Πάτρας, αλλά απέτυχε να συλλάβει τον εκτελούντα χρέη νομάρχη Αχαίας-Ήλιδος Κωνσταντίνο Ροντόπουλο, ο οποίος τις επόμενες ημέρες θα ηγηθεί της καταστολής του στασιαστικού κινήματος.

Στην συνέχεια οι κινηματίες κατευθύνθηκαν στο υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας, όπου ο Μερεντίτης απαίτησε και έλαβε 25.000 τάλληρα, «εν ονόματι του Συντάγματος και του Χριστού», ενώ από το Δημόσιο Ταμείο και το Τελωνείο απαίτησε τα διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή ποσά. Οι κινηματίες είχαν εγκαταστήσει το στρατηγείο τους στο «Ξενοδοχείον των Τεσσάρων Δυνάμεων» της Πάτρας. Στο μπαλκόνι κρέμασαν δύο σημαίες, την εθνική και μια αυτοσχέδια δική τους (κυανή με λευκό σταυρό), παραπλανώντας ένα κόσμο με αντιοθωνικά αντανακλαστικά, ο οποίος συγκεντρώθηκε μπροστά από ξενοδοχείο και τους επευφημούσε με συνθήματα, όπως «Ζήτω η 3η Σεπτεμβρίου», «Κάτω οι Τύραννοι της Πατρίδος», «Ζήτω το Σύνταγμα» και «Ζήτω η Ελευθερία».

Την επομένη οι κινηματίες επιτέθηκαν στο Φρούριο της πόλης και μετά από πεισματώδη μάχη το κατέλαβαν. Ένας στρατιώτης έχασε την ζωή του, ενώ οι υπόλοιποι παραδόθηκαν. Ο Μερεντίτης ήταν πλέον κυρίαρχος της πόλης, έχοντας και την υποστήριξη σημαντικών παραγόντων της Πάτρας, όπως του Αντωνάκη Καλαμογδάρτη και του μετέπειτα πρωθυπουργού Μπενιζέλου Ρούφου.

Τα νέα για την ανταρσία έφτασαν γρήγορα στην Αθήνα και η κυβέρνηση Τζαβέλλα, έχοντας να αντιμετωπίσει σοβαρά εσωτερικά και εξωτερικά (επεισόδιο Μουσούρου) προβλήματα αποφάσισε να δράσει άμεσα. Έθεσε σε επιφυλακή της στρατιωτικές δυνάμεις που βρίσκονταν κοντά στην Πάτρα και εξουσιοδότησε τον υποστράτηγο Παναγιωτάκη Νοταρά να κινηθεί εναντίον των στασιαστών. Πρόλαβε όμως ο νομάρχης Ροντόπουλος να συγκροτήσει απόσπασμα από 400 άνδρες της Εθνοφυλακής και να τεθεί σε καταδίωξη των στασιαστών.

Ο Μερεντίτης μεθυσμένος από την επιτυχία του άρχισε να απαιτεί χρήματα και από τους πλούσιους Πατρινούς, οι οποίοι θορυβηθέντες ζήτησαν την προστασία των προξένων των Μεγάλων Δυνάμεων στην Πάτρα (Αγγλίας, Γαλλίας, Ρωσίας και Αυστρίας). Αυτός που ανταποκρίθηκε ήταν ο Άγγλος πρόξενος Γουντ, οποίος διέταξε τον πλοίαρχο του αγγλικού πολεμικού «Spitfire» να αποβιβάσει ναύτες για την προστασία όχι μόνο των Άγγλων και των Επτανησίων κατοίκων της Πάτρας, αλλά και των εμπόρων και επιχειρηματιών της πόλης.

Στις 4 το απόγευμα της 1ης Δεκεμβρίου, οι άνδρες του Ροντόπουλου, συνεπικουρούμενοι από ένα λόχο ακροβολιστών υπό τον λοχαγό Φρουδάκη εισήλθαν στην Πάτρα και επιτέθηκαν στους «ληστοστασιαστές», όπως τους χαρακτήριζε η κυβέρνηση, την ώρα που αυτοί ήταν έτοιμοι να επιβιβαστούν στο αγγλικό πλοίο που θα τους μετέφερε στα τότε αγγλοκρατούμενα Επτάνησα. Η μάχη ήταν πεισματώδης και κράτησε αρκετή ώρα. Σύμφωνα με την αναφορά του υπουργού Εσωτερικών Ρήγα Παλαμήδη προς τον βασιλιά οι στασιαστές έχασαν δύο άνδρες, είχαν δεκαπέντε τραυματίες, ενώ τέσσερις συνελήφθησαν. Από την πλευρά των κυβερνητικών δυνάμεων δύο ακροβολιστές σκοτώθηκαν και ένας τραυματίστηκε.

Κατόπιν συμφωνίας, οι άνδρες του Μερεντίτη επιβιβάστηκαν τελικά στο αγγλικό πολεμικό πλοίο, το οποίο, στις 4 Δεκεμβρίου, αναχώρησε με προορισμό την Λευκάδα και στην συνέχεια την Κέρκυρα, όπου επιτράπηκε να αποβιβαστουν μόνο οι τραυματίες.Η διαταγή του άγγλου αρμοστή ήταν κανένα νησί των Επτανήσων να μην δεχθεί τους στασιαστές. Έτσι το «Σπιτφάιρ» με μια στάση στην Ζάκυνθο, έφτασε στην Μάλτα, στις 11 Δεκεμβρίου, όπου αποβίβασε τους στασιαστές.

Εν τω μεταξύ είχε δημιουργηθεί διπλωματικό θέμα, καθώς ο Μερεντίτης είχε μαζί τους και τα χρήματα που είχε αφαιρέσει από την Εθνική Τράπεζα και το Δημόσιο Ταμείο. Η λύση δόθηκε από τον άγγλο ναύαρχο Πάρκερ, ο οποίος διέταξε να επιστραφούν τα χρήματα στην Ελλάδα και άφησε ελεύθερους τους στασιαστές.

Ο Όθωνας πίστευε ότι πίσω από το κίνημα του Μερεντίτη βρισκόταν η Αγγλία, η οποία ήθελε να του δημιουργήσει προβλήματα επειδή ακολουθούσε φιλορωσική ή φιλογαλλική πολιτική κατά περίπτωση. Ο Μερεντίτης άφραγκος πλέον επανήλθε στην Ελλάδα και επιδόθηκε σε αυτό που ήξερε να κάνει καλά, τις ληστείες. Στις 10 Σεπτεμβρίου 1849 η φιλοκυβερνητική εφημερίδα «Η Εθνική» έγραψε ότι ο Μερεντίτης σκοτώθηκε σε συμπλοκή κάπου στην Ευρυτανία.


Πηγή

Αλέκος Αλεξανδράκης: Ο μεγαλύτερος γόης του ελληνικού σινεμά

 Έλληνας ηθοποιός, που διακρίθηκε εξίσου στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη. Καθιερώθηκε από νωρίς σε ρόλους ζεν πρεμιέ και βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Αλέκος Αλεξανδράκης (1928 – 2005)

Γιος δικηγόρου από τη Μάνη, ο Αλέκος Αλεξανδράκης γεννήθηκε στις 27 Νοεμβρίου 1928 στην Αθήνα. Φοίτησε στα καλύτερα σχολεία της εποχής και μεγάλωσε σε ένα σπίτι γεμάτο βιβλία. Αγαπημένο του άθλημα ήταν η ξιφασκία και στα 15 του έγινε μέλος της εθνικής ομάδας.

Ένα χρόνο αργότερα μπήκε στη Σχολή Δοκίμων, θέλοντας να γίνει αξιωματικός του Ναυτικού. Μία παράσταση, όμως, του Κάρολου Κουν, με πρωταγωνίστρια την Έλλη Λαμπέτη, του άλλαξε τη ζωή. Αποφάσισε να δώσει εξετάσεις στο Βασιλικό Θέατρο και πέρασε πρώτος. Ο Δημήτρης Χορν ήταν τόσο σίγουρος για το ταλέντο του Αλέκου, που είχε στοιχηματίσει για την επιτυχία του.

Τον καιρό εκείνο, η Κατερίνα (Ανδρεάδη) έψαχνε για έναν «ζεν πρεμιέ», για το έργο «Φθινοπωρινή Παλίρροια». Ο νεαρός ηθοποιός την επισκέφτηκε με λουλούδια στο σπίτι της μαζί με την Άννα Συνοδινού και πήρε το ρόλο. Έκανε τα πρώτα του βήματα στο θεατρικό σανίδι στις 9 Ιουλίου 1949 και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις σε κριτικούς και κοινό. «Παρουσιάστε όπλα. Επιτέλους, ένας εραστής στο ελληνικό θέατρο», έγραψε χαρακτηριστικά ο Αιμίλιος Χουρμούζιος στην Καθημερινή.

Εντύπωση έκανε και στον Φιλοποίμηνα Φίνο, ο οποίος του πρότεινε να παίξει στον κινηματογράφο. Την ίδια, κιόλας, χρονιά έκανε το ντεμπούτο του στη μεγάλη οθόνη, με την ταινία «Δύο κόσμοι», σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου. Ακολούθησαν αμέτρητες άλλες, και όλοι συμφωνούσαν πως επρόκειτο για έναν μεγάλο ηθοποιό και τον μεγαλύτερο γόη της εποχής. Η απήχησή του στον γυναικείο πληθυσμό ήταν άνευ προηγουμένου.

Στη γοητεία του είχε υποκύψει πρώτη η Έλλη Λαμπέτη. Ο δεσμός τους, όμως, δεν κράτησε πολύ, καθώς ο Αλεξανδράκης προτίμησε να ακολουθήσει την Κατερίνα σε μία περιοδεία. Στο Σουδάν γνώρισε την πρώτη του γυναίκα, Μαρτζ Βάλβη, με την οποία παντρεύτηκε λίγο αργότερα στην Αθήνα. Ο γάμος τους κράτησε τρία χρόνια, όσο κι αυτός με την Κλοντ Σαμπαντού, μια πανέμορφη Γαλλίδα.

Το 1956 παντρεύτηκε την ηθοποιό Αλίκη Γεωργούλη. Μαζί ανέβασαν στο θέατρο «Γκλόρια» της Πλατείας Αμερικής, το «Πικνίκ», ενώ συμμετείχαν σε πορείες ειρήνης και δημοκρατικά συλλαλητήρια. Όμως, ύστερα από τέσσερα χρόνια χώρισαν. Ο τέταρτος γάμος του ήταν με την ελβετίδα Βερένα Γκάουερ. Στα πέντε χρόνια που κράτησε ο γάμος τους απέκτησαν δύο παιδιά. Το 1969 γνώρισε τη Νόνικα Γαληνέα και την ερωτεύτηκε βαθιά. Παρότι αυτή η σχέση κράτησε 21 ολόκληρα χρόνια, δεν παντρεύτηκαν ποτέ.

Εκτός από την ιδιότητα του θιασάρχη, που ξεκίνησε το 1956 και κράτησε τουλάχιστον 35 χρόνια, ο Αλέκος Αλεξανδράκης σκηνοθέτησε θεατρικά έργα, αλλά και ταινίες, όπως ο «Θρίαμβος» (1960) με τον Καρύδη-Φουκς και η «Συνοικία το όνειρο» (1961), που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αλλά η προβολή της απαγορεύτηκε από τη λογοκρισία της εποχής.

Συνεργάστηκε με λαμπερές πρωταγωνίστριες, όπως τη Μελίνα Μερκούρη, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τη Τζένη Καρέζη, τη Μάρω Κοντού και τη Ζωή Λάσκαρη.

Συνολικά, πρωταγωνίστησε σε περισσότερες από 75 κινηματογραφικές ταινίες, από τις οποίες ξεχωρίζουν: «Ο βαφτιστικός», «Στέλλα», «Το νησί των γενναίων», «Ραντεβού στην Κέρκυρα», «Δεσποινίς Διευθυντής», «Δάκρυα για την Ηλέκτρα», «Όμορφες μέρες», «Η κόμισσα της Κέρκυρας», «Η Μαρία της σιωπής», «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο», «Τα παιδιά της Χελιδόνας» και πολλές ακόμα.

Στο θέατρο ερμήνευσε τους σημαντικότερους ρόλους. Μεταξύ των παραστάσεων στις οποίες πρωταγωνίστησε και άφησαν εποχή, είναι: «Παράξενο Ιντερμέτζο», «Ταξίδι της μέρας μέσα στην νύχτα», «Ήταν όλοι τους παιδιά μου», «Μαντάμ Μπάτερφλαΐ», «Η γυναίκα με τα μαύρα», «Τέσσερα δωμάτια με κήπο», «Έγκλημα και τιμωρία», «Τα μεγάλα χρόνια», «Ο γλάρος».

Στην τηλεόραση έπαιξε στον «Παράξενο Ταξιδιώτη», τον «Γιούγκερμαν» και τους «Μυστικούς Αρραβώνες».

Το 1994 ανέβασε με τη Μιμή Ντενίση, τον «Θείο Βάνια» και δύο χρόνια αργότερα επέστρεψε στο Εθνικό, απ’ όπου είχε ξεκινήσει. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του δίδασκε υποκριτική στο Εργαστήρι του Διαμαντόπουλου, ενώ το 2001 ο τότε Πρόεδρος της ΔημοκρατίαςΚωνσταντίνος Στεφανόπουλος, του απένειμε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος της Τιμής για την προσφορά του στην τέχνη.

Πέθανε στις 8 Νοεμβρίου του 2005, έπειτα από μακροχρόνια μάχη με τον καρκίνο.

Φιλμογραφία

  • Χειροκροτήματα (1944)
  • Δυο κόσμοι (1949)
  • Εκείνες που δεν πρέπει να αγαπούν (1951)
  • Μια νύχτα στον Παράδεισο (1951)
  • Η Αγνή του λιμανιού (1952)
  • Ο βαφτιστικός (1952)
  • Εύα (1953)
  • Οι ουρανοί είναι δικοί μας (1953)
  • Κατρακύλισμα (1955)
  • Κόκκινα τριαντάφυλλα (1955)
  • Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο (1955)
  • Στέλλα (1955)
  • Το οργανάκι του Αττίκ (1955)
  • Η άγνωστος (1956)
  • Η θυσία της μάνας (1956)
  • Το κορίτσι με τα παραμύθια (1956)
  • Λατέρνα φτώχεια και γαρύφαλλο (1957)
  • Μπάρμπα-Γιάννης ο κανατάς (1957)
  • Το αγοροκόριτσο (1959)
  • Το νησί των γενναίων (1959)
  • Έγκλημα στα παρασκήνια (1960)
  • Είμαι αθώος (1960)
  • Ραντεβού στην Κέρκυρα (1960)
  • Το κλωτσοσκούφι (1960)
  • Μάνα μου τον αγάπησα (1961)
  • Συνοικία το όνειρο (1961)
  • Θρίαμβος (1962)
  • Ένα κορίτσι για δυο (1963)
  • Ίλιγγος (1963)
  • Η ψεύτρα (1963)
  • Χωρίς ταυτότητα (1963)
  • Δις διευθυντής (1964)
  • Η σωφερίνα (1964)
  • Το δόλωμα (1964)
  • Βρώμικη πόλη (1965)
  • Επιστροφή (1965)
  • Μια τρελή τρελή οικογένεια (1965)
  • Ο μετανάστης (1965)
  • Οι εχθροί (1965)
  • Αρτίστα (1966)
  • Δάκρυα για την Ηλέκτρα (1966)
  • Οι κυρίες της αυλής (1966)
  • Σύντομο διάλειμμα (1966)
  • Αυτή που δεν λύγισε (1968)
  • Μια Ιταλίδα απ' τη Κυψέλη (1968)
  • Οικογένεια Χωραφά (1968)
  • Συννεφιασμένοι ορίζοντες (1968)
  • Η δίκη ενός αθώου (1969)
  • Νυφοπάζαρο (1969)
  • Ξύπνα Βασίλη (1969)
  • Στον ίλιγγο της ζωής (1969)
  • Τα δυο πόδια σ' ένα... παπούτσι! (1969)
  • Όμορφες μέρες (1970)
  • Δεν υπάρχουν λιποτάκτες (1970)
  • Ο τελευταίος αιχμάλωτος (1970)
  • Αήττητος (1971)
  • Αγάπησα έναν αλήτη (1971)
  • Για μια χούφτα τουρίστριες (1971)
  • Παπαφλέσσας (1971)
  • Η κόμισσα της Κέρκυρας (1972)
  • Ιπποκράτης και Δημοκρατία (1972)
  • Η Μαρία της σιωπής (1973)
  • Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο (1980)
  • Τα παιδιά της χελιδόνας (1987)
  • Το φως που σβήνει (2000)
  • Μια μέρα τη νύχτα (2001)

Θεατρικά

  • Η κυρία δε με μέλλει (1949)
  • Βολπόνε ή Η αλεπού (1949)
  • Έντα Γκάμπλερ (1949)
  • Μάγδα (1949)
  • Οι κατακτηταί (1949)
  • Μαντάμ Σουσού (1949)
  • Ο αρχισιδηρουργός (1949)
  • Περάστε την 1η του μηνός (1949)
  • Μονσεράτ (1951)
  • Ιππόλυτος (1953)
  • Ο βασιλιάς και ο σκύλος (1953)
  • Οι αντίζηλοι (1954)
  • Ο δρόμος του ποταμού (1954)
  • Ιππόλυτος (1954)
  • Ορέστεια (1954)
  • Το αστέρι της Σεβίλλης (1954)
  • Ερωτικά τεχνάσματα (1954)
  • Κολόμπ (1955)
  • Εκάβη (1955)
  • Ιππόλυτος (1955)
  • Μαρία Στούαρτ (1955)
  • Άμλετ (1955)
  • Στρατηγήματα εραστών (1956)
  • Ο έρωτας των τεσσάρων συνταγματαρχών (1956)
  • Νύχτα στη Μεσόγειο (1958)
  • Λεοκάντια (1958)
  • Το παιχνίδι του θανάτου (1968)
  • Σλουθ (1970)
  • Τεσσέρα δωμάτια με κήπο (1971)
  • Πρόσεξε το σκαλοπάτι (1972)
  • Η δίκη των φακέλλων (1974)
  • Ο γλάρος (1976)
  • Μερικοί το προτιμούν καυτό! (1978)
  • Πέπσι (1978)
  • Μάρτυς κατηγορίας (1979)
  • Ο άντρας της ζωής μου (1979)
  • Καινούργια σελίδα (1980)
  • Σουίτα για δύο (1981)
  • Μια σταθερή σύζυγος (1982)
  • Ήταν όλοι τους παιδιά μου (1985)
  • Παράξενο ιντερμέτζο (1985)
  • Όποιος γελάσει τελευταίος (1986)
  • Ευαίσθητη ισορροπία (1986)
  • Πέραν πάσης λογικής αμφιβολίας (1988)
  • Φήμες (1989)
  • Madame Butterfly (1990)
  • Η κυρία του Μαξίμ (1991)
  • Σαλόνικα (1998)

Τηλεοπτικά

  • Παράξενος ταξιδιώτης (1972, ΕΙΡΤ)
  • Χωρίς ανάσα (1973, ΕΙΡΤ)
  • Γιούγκερμαν (1976, ΥΕΝΕΔ)
  • Μυστικοί αρραβώνες (1979, ΥΕΝΕΔ)
  • Οι πρωταγωνιστές (1981, ΥΕΝΕΔ)
  • Το ξενοδοχείο (1981, ΥΕΝΕΔ)
  • Ξενοδοχείο Αμόρε (1990, MEGA)
  • Ο χαρτοπαίχτης (1990, ΕΤ1)
  • Ο φόβος (1991, ΕΤ-2)
  • Τμήμα ηθών: Επικίνδυνο βελούδο (1992, ΑΝΤ1)
  • Ανατομία ενός εγκλήματος: Αδιέξοδο (1993, ΑΝΤ1)
  • Ανατομία ενός εγκλήματος: Ο κυνηγός (1993, ΑΝΤ1)
  • Ανατομία ενός εγκλήματος: Το τίμημα 1993, ΑΝΤ1)
  • Πάθος (1993, ΕΤ-1)
  • Τμήμα ηθών: Ο παραχαράκτης (1993, ΑΝΤ1)
  • Ανατομία ενός εγκλήματος: Γόρδιος δεσμός (1994, ΑΝΤ1)
  • Οι δικηγόροι της Αθήνας (1994, STAR)
  • Παντρεμένοι... ανύπαντροι (1994, MEGA)
  • Η φυλή των ανθρώπων (1995, ΕΤ1)
  • Η αίθουσα του θρόνου (1998, MEGA)
  • Κόκκινος κύκλος : Ο επισκέπτης (2000, ALPHA)
  • Να με προσέχεις (2000, MEGA)
  • Ταξίμ (2000, ΕΤ1)

Βιντεοταινίες

  • Παράξενη συνάντηση (1986)
  • Ο ένας για τον άλλο (1987)
  • Αντίστροφη πορεία (1987)
  • Η εκδίκηση του πατέρα (1989)
  • Ο χαρτοπαίχτης (1990)

Πηγή