Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου 2021

Ο άνθρωπος του Θεού: Ο Νίκος Βεντούρας κρίνει ταινίες που δεν έχει δει

 Ο «Άνθρωπος του Θεού» έχει ως θέμα του τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου, ο οποίος υπήρξε επίσκοπος στην Πεντάπολη (ή σε πέντε πόλεις, η ταινία δεν το ξεκαθαρίζει), προτού εκδιωχθεί από την Αίγυπτο χάρη σε δολοπλοκίες ενδο-εκκλησιαστικών αντιπάλων του, παυθεί από ιερέας, καταφύγει στην Αθήνα και τη Χαλκίδα, δικαιωθεί, οριστεί διευθυντής της Ριζαρείου Σχολής, και επιστρέψει δριμύτερος ιδρύοντας μοναστήρι στην Αίγινα στο οποίο στεγάζει «τέσσερις γυναίκες που ήσαν μόνες και συνδέονταν μαζί του, με σχέση πνευματικής καθοδήγησης» αλλά και «άλλες τρείς που ήδη μόναζαν στο νησί» [1] ― έτσι, για να σκάσουν οι οχτροί του.


Το έργο παρακολουθεί τη ζωή του Αγίου από τα παιδικά του χρόνια ως την κοίμησή του, ξεκινώντας από το bullying που υπέστη στο δημοτικό, περνώντας στο bullying που υπέστη στην Αλεξάνδρεια, συνεχίζοντας με το bullying που υπέστη στην Αθήνα, και καταλήγοντας με το bullying που υπέστη στην Χαλκίδα και την Αίγινα.

Γενικά, κεντρικό άξονα της αφήγησης αποτελεί το bullying που υφίσταται κάθε φορά ο Νεκτάριος από κύκλους της εκκλησιαστικής ηγεσίας, τα εμπόδια που συναντάει στην τέλεση του έργου του, αλλά και η υπομονή του να μην τους σαπίσει όλους αυτούς στα μπουκετίδια (η οποία ασφαλώς και συνυπολογιστηκε στην αγιοποίηση του).

Η ταινία είναι διεθνής συμπαραγωγή, σε σενάριο και σκηνοθεσία της Σέρβας Γελένα Πόποβιτς, πρώην ηθοποιού και μοντέλου, η οποία αποφάσισε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου όταν ναυάγησε η προηγούμενη της προσπάθεια για μια βιογραφία της Γκρέτα Γκάρμπο.

Στη παραγωγή συμμετέχουν οι εταιρείες Simeon Entertainment, View Master Films, αλλά και η Μονή Βατοπεδίου, ή οποία και παραχώρησε την Λίμνη Βιστωνίδα για τις ανάγκες της σκηνής της διαφυγής του Αγίου Νεκταρίου εκτός Πενταπόλεως (ή εκτός πέντε πόλεων, το σενάριο δεν διευκρινίζει) με μηχανοκίνητη ψαρότρατα.

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αγίου Νεκταρίου παίζει ―αριστουργηματικά― ο Άρης Σερβετάλης, ο οποίος καθηλώνει το θεατή σε καθεμία από τις έξι φράσεις που του αντιστοιχούν, σε μια υποβλητική ερμηνεία χαμηλών τόνων για την οποία ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις θα έδινε και το δεξί του πόδι.

Τον Άγιο σε νεαρή ηλικία ερμηνεύει ο Χρήστος Σαντικάι, ο οποίος τραγουδάει υπέροχα το «Χάνομαι χωρίς ελπίδα, μέρα νύχτα στη Χαλκίδα» κατά το μουσικό ιντερμέτζο που ακολουθεί την αποπομπή του Αγίου Νεκταρίου από τη θέση του αρχιεπισκόπου Πενταπόλεως (ή πέντε πόλεων, το σενάριο δεν διευκρινίζει).

Στο υπόλοιπο καστ, η Τόνια Σωτηροπούλου γοητεύει στο ρόλο της μοναχής που ψάχνει παρέα, ο Χρήστος Λούλης επιστρέφει στο γνώριμο ρόλο του Βαρουφάκη ο οποίος μαζί με τον Brian Eno (ο Γιάννης Ζουγανέλης σε cameo-έκπληξη) προσπαθούν να εντάξουν τον Άγιο Νεκτάριο στο DiEM25, ενώ ο Γιάννης Στάνκογλου δανείζει το μουστάκι του στον Νικήτα Τσακίρογλου (απολαυστικός στο ρόλο του Πατριάρχη Σωφρόνιου).

Στην ταινία παίζει επίσης ο Μίκι Ρουρκ, στο ρόλο του παράλυτου στα μάγουλα από τα μπότοξ που καταφεύγει στον Άγιο Νεκτάριο ο οποίος και επιστρέφει θαυματουργά την εκφραστικότητα στο πρόσωπό του.

Η σκηνοθέτις, καίτοι πρωτοεμφανιζόμενη, δεν διστάζει να αναμίξει πολλά και διαφορετικά κινηματογραφικά είδη. Έτσι, εκτός από ταινία «εποχής», ο «Άνθρωπος του Θεού», περιέχει στοιχεία γουέστερν, φιλμ νουάρ, αλλά και επιστημονικής φαντασίας (για παράδειγμα η σεκανς κατάρριψης του Εντερπράιζ με τα υπερόπλα Τέσλα).

Η Πόποβιτς, παρά ή ίσως εξαιτίας της απειρίας της, κατορθώνει εντέλει να εντάξει όλες τις επιρροές της στον «Άνθρωπο του Θεού» με ιδιαίτερη μαεστρία, αν και το εικοσάλεπτο μονοπλάνο με τους μαχητές νίντζα κουράζει, και προσωπικά θεωρώ ότι θα μπορούσε να λείπει χωρίς η ταινία να χάσει σε δραματικό βάρος. Αξίζει να τονιστεί ότι η φωτογραφία της ταινίας οφείλει πολλά στους πειραματισμούς των αδελφών Λυμιέρ.

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μη μιλήσουμε και για την ηχητική επένδυση της ταινίας, την οποία υπογράφει ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ (μόνιμος συνεργάτης του Κριστόφ Κισλόφσκι). Ειδικά το μουσικό «λαιτ μοτιφ» που συνοδεύει κάθε εμφάνιση του Αγίου Νεκταρίου, με την περίτεχνη διαπλοκή τσέλου, τσαμπούνας, και γκιμπάρντας, είναι σίγουρο ότι θα μαγέψει το θεατή.

Παρόλα τα θετικά της, η ταινία παραμένει φιλμικά άνιση, καθώς χωρίζεται σε δύο μέρη 58 και 51 λεπτών, με ένα ενδιάμεσο διάλειμμα για να δουλέψει και το κυλικείο του κινηματογράφου.

Καταλήγοντας, αν και σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζει αντίστοιχης θεματολογίας έργα, όπως «Ο Τελευταίος Πειρασμός» (Σκορτσέζε), «Το Ημερολόγιο Ενός Εφημέριου» (Μπρεσόν) ή έστω «Ο Παπαφλέσσας» (Ανδρέου), ο «Άνθρωπος του Θεού» βλέπεται ευχάριστα, χάρη στο καλοδουλεμένο σενάριο, τις καλές ερμηνείες του καστ, αλλά και την καλή δουλειά που έχει γίνει σε σκηνικά και κοστούμια, η οποία και εισάγει το θεατή στο κλίμα της εποχής.

3.5 / 5



Πηγή

Κριστίν ντε Πιζάν

 Με το σημερινό της doodle, η Google τιμά τα 657α γενέθλια της Ιταλογαλλίδας συγγραφέως και ποιήτριας Κριστίν ντε Πιζάν, που αναγνωρίζεται ως η πρώτη επαγγελματίας συγγραφέας στην Ευρώπη.

Με το σημερινό της doodle, η Google τιμά τα 657α γενέθλια της Ιταλογαλλίδας συγγραφέως και ποιήτριας Κριστίν ντε Πιζάν, που αναγνωρίζεται ως η πρώτη επαγγελματίας συγγραφέας στην Ευρώπη.

 

Η Κριστίν ντε Πιζάν γεννήθηκε στη Βενετία στις 11 Σεπτεμβρίου 1364. Πέρασε τα παιδικά της χρόνια εξερευνώντας βιβλιοθήκες στην αυλή του βασιλιά της Γαλλίας Κάρολου Ε’ του Σοφού, όπου ο πατέρας της υπηρετούσε ως αστρολόγος. Οπλισμένη με μια πένα και την αγάπη της για τη λογοτεχνία, άρχισε να γράφει ρομαντικές μπαλάντες το 1393. Αυτή η πρώιμη ενασχόληση για γυναίκα με την λογοτεχνία γοήτευσε πολλούς ισχυρούς άνδρες της εποχής της συμπεριλαμβανομένου του βασιλιά της Γαλλίας Καρόλου ΣΤ'.

Η Ντε Πιζάν είναι πιο γνωστή σήμερα για τον ρόλο της σε μια μεσαιωνική λογοτεχνική διαμάχη που ανταγωνίζεται κάθε σύγχρονο δράμα διασημοτήτων. Ξεκίνησε στις αρχές του 1400 με θυελλώδεις συζητήσεις σχετικά με το δημοφιλές ποίημα «Μυθιστορία του ρόδου» («La Roman de la Rose) των Γκιγιόμ ντε Λορίς και Ζαν ντε Μεν. Η Ντε Πιζάν κατήγγειλε τη μεταχείριση των γυναικών στο έργο και ανταπέδωσε το 1405 με ένα από τα πιο διάσημα έργα της «Το βιβλίο της πολιτείας των κυριών» («Le livre de la cité des dames»). Σε αυτό, ενσωμάτωσε ιστορίες που αναδείκνυαν της ηγετικές ικανότητες και τη σοφία σημαντικών γυναικών από την μυθολογία και την ιστορία. Στα τέλη της ίδιας χρονιάς κυκλοφόρησε τη συνέχεια του με τίτλο «Ο θησαυρός της πολιτείας των κυριών» («Le trésor de la cité des dames») ολοκληρώνοντας τη σειρά που θεωρείται πλέον από τα πρώτα έργα της φεμινιστικής λογοτεχνίας.

Καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας της, δημοσίευσε δέκα βιβλία ποίησης, πολλά από τα οποία ήταν «παράπονα» («complaints»), ένας όρος για μεσαιωνικά ποιήματα και τραγούδια διαμαρτυρίας ενάντια στην κακία ή την αδικία.

Η Κριστίν ντε Πιζάν πέθανε το 1430 στο Πουασί της Γαλλίας, σε ηλικία 61 ετών.

Σχετικό

Η Κριστίν ντε Πιζάν είναι μεταξύ των 1.038 γυναικών με επιρροή που εκπροσωπούνται στην διάσημη εγκατάσταση (installation) της αμερικανίδας εικαστικού Τζούντι Σικάγκο «The Dinner Party» (1979) που εκτίθεται στο Μουσείο του Μπρούκλιν στην Νέα Υόρκη.



Πηγή

Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης — ΔΕΘ και Πολιτική

 

Τα εγκαίνια κάθε Δ.Ε.Θ. και οι ημέρες λειτουργίας της που ακολουθούσαν ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους πολιτικούς αρχηγούς να επισκεφθούν την έκθεση και να ανακοινώσουν ή να εξαγγείλουν μέτρα οικονομικού περιεχομένου ή να κάνουν πολιτικές παρεμβάσεις. Ιδού κάποια χαρακτηριστικά στιγμιότυπα από τις μεταπολιτευτικές Δ.Ε.Θ.

 

40η ΔΕΘ 1975: Στη δεύτερη μεταπολιτευτική ΔΕΘ και στην πρώτη του εμφάνιση ως εκλεγμένος πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος Γ.  Καραμανλής ανακοινώνει το Α’ Πενταετές Πρόγραμμα, τονίζοντας πως στόχος του «είναι η προοδευτική διόρθωση της ανισοκατανομής του εθνικού εισοδήματος και του πλούτου πρώτον μεταξύ των διαφόρων περιφερειών και δεύτερον μεταξύ των διαφόρων τάξεων των εργαζομένων».

43η ΔΕΘ 1978: «Να παράγουμε περισσότερα και να δαπανούμε ολιγότερα», επισημαίνει σε μία προφητική αποστροφή του λόγου του ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής, εγκαινιάζοντας τη 43η ΔΕΘ από τη σεισμόπληκτη τότε Θεσσαλονίκη.

44η ΔΕΘ 1979: Ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο μετακίνησής του στην Προεδρία της Δημοκρατίας, ενώ εξειδικεύοντας τις βασικές γραμμές της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τον όρο «πολυδιάστατη». Η πολιτική αυτή, όπως την περιγράφει, περιλαμβάνει ανοίγματα και προς την Ανατολή, αλλά με σταθερή τοποθέτηση στη Δύση.

49η ΔΕΘ 1984: «Το τρίπτυχο της αναπτυξιακής μας πολιτικής είναι εκσυγχρονισμός, συμμετοχή και αποκέντρωση σε μια πορεία προς τον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό», υπογραμμίζει ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, εισάγοντας για πρώτη φορά την έννοια του εκσυγχρονισμού στην πολιτική ζωή της χώρας. Παράλληλα, στη συνέντευξη που παραχωρεί στο γνωστό κέντρο «Ρέμβη», αναρωτάται για τον νέο αρχηγό της Ν.Δ. Κωνσταντίνο Μητσοτάκη: «Αυτόν τον εφιάλτη βρήκαν να εκλέξουν;»

52η ΔΕΘ 1987: «Είμαστε έτοιμοι για το μεγάλο άλμα της ανασυγκρότησης», τονίζει ο Ανδρέας Παπανδρέου, αναγγέλλοντας τον τερματισμό της φάσης της σταθεροποίησης της οικονομίας και εξαγγέλλοντας νέα εισοδηματική πολιτική, με αυξήσεις μισθών και φορολογικές ελαφρύνσεις.

55η ΔΕΘ 1990: «Δεν έχουμε περιθώρια, αλλά ούτε και δικαίωμα να συμβιβαστούμε. Γιατί αν συμβιβαστούμε, θα έχουμε αποτύχει... Τα χρόνια που έρχονται πρέπει να αποτελέσουν σταθμό για την ελληνική οικονομία. Μία οικονομία που παραλάβαμε παράλυτη και με 15 τρισ. δραχμές χρέος... Θα εξυγιάνουμε την οικονομία, ακόμα κι αν πρέπει να έλθουμε σε σύγκρουση με τις συντεχνίες», δηλώνει ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Και όσον αφορά το ασφαλιστικό, επισημαίνει ότι «όσοι προνομιούχοι των μονοπωλιακών κρατικών επιχειρήσεων αντιδρούν, ζητούν στην ουσία από τους άλλους φορολογούμενους, εργάτες, υπαλλήλους, βιοτέχνες, μικροεπαγγελματίες, να πληρώνουν για τις δικές τους εισφορές».

60η ΔΕΘ 1995: Στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου, ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου ερωτάται για το εάν είναι ικανοποιημένος από τους χειρισμούς και τις απόψεις τού τότε υπουργού Βιομηχανίας, Κώστα Σημίτη, με επίκεντρο την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. «Όχι, δεν είμαι», απαντά ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο Κώστας Σημίτης υποβάλλει αμέσως την παραίτησή του. Η μεταξύ τους ρήξη επισημοποιείται.

68η ΔΕΘ 2003: «Πετυχαίνουμε τη σύγκλιση. Το κλείσιμο της ψαλίδας, το οποίο πετύχαμε με τη δουλειά μας, με την πολιτική μας, δεν έγινε σε βάρος της οικονομίας, όπως προσπαθούν να ισχυριστούν μερικοί», τονίζει χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, ανακοινώνοντας το μεγαλύτερο κοινωνικό πακέτο παροχών στα μεταπολιτευτικά χρονικά. Το κοινωνικό πακέτο και η δέσμη μέτρων για την εισοδηματική πολιτική φθάνουν στο συνολικό ποσό των 2.6 δισ. ευρώ.

69η ΔΕΘ 2004: Στο επίκεντρο η ήπια προσαρμογή «Με θάρρος και όχι με δισταγμούς, με συνεννόηση και όχι με αιφνιδιασμούς, με διάλογο και όχι με σύγκρουση, με σύνθεση και όχι με αλαζονεία, με ηπιότητα και όχι με οξύτητα επιλέγουμε τον δρόμο των μεταρρυθμίσεων». Τάδε έφη ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής από τη 69η ΔΕΘ, εξαγγέλλοντας το δόγμα της «ήπιας προσαρμογής» για την οικονομία. Παρ’ όλο που προέκρινε τη σταδιακή υλοποίηση αναγκαίων μεταρρυθμίσεων σε βάθος τετραετίας, την ίδια στιγμή περιέγραφε με μελανά χρώματα την οικονομία, λέγοντας πως το δημόσιο χρέος υπερβαίνει και τις πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις και αγγίζει το 112% του ΑΕΠ και ως εκ τούτου σε κάθε οικογένεια αντιστοιχεί δημόσιο χρέος περισσότερο από 50.000 ευρώ».

73η ΔΕΘ 2008: «Βατερλό» για την κυβέρνηση της Ν.Δ. και η απαρχή της δημοσκοπικής πτώσης της, σημειώνεται στην πιο πολυσυζητημένη συνέντευξη πρωθυπουργού των τελευταίων ετών. Ο Κώστας Καραμανλής περιέρχεται σε θέση άμυνας, καθώς αναγκάζεται να απαντήσει ή να αποφύγει πολλαπλές ερωτήσεις, που αφορούν στο «βίο και την πολιτεία» υπουργών και στενών συνεργατών του. Υπερασπιζόμενος το δόγμα πως ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό, απάντησε σε σχετική ερώτηση (για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιώργου Βουλγαράκη, αλλά και συμπεριφορές άλλων κυβερνητικών στελεχών), λέγοντας μεταξύ άλλων πως «σε καμία περίπτωση δεν υπάρχουν φαινόμενα απρεπούς συμπεριφοράς». «Είναι ένα πράγμα οι παράνομες δραστηριότητες, η κατακριτέα, η κοινωνικά απαράδεκτη προσπάθεια φοροδιαφυγής. Και είναι τελείως διαφορετικό πράγμα οι δραστηριότητες κάθε πολίτη στο πλαίσιο της νομιμότητας.»

74η ΔΕΘ 2009: «Δεν έχω κανένα πρόβλημα να το επαναλάβω: Ήταν λάθος μου, δικό μου λάθος. Έκανα λάθος πέρσι και υποτίμησα το θέμα», απάντησε στην προεκλογική συνέντευξη της ΔΕΘ του 2009 ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε ερώτηση για την υπόθεση του Βατοπεδίου. Στην ίδια ομιλία, υποστήριξε ότι η «θωρακισμένη οικονομία» δεν θα υποστεί τις συνέπειες της διεθνούς κρίσης. Από την πλευρά του, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου, διερωτήθηκε «Λεφτά υπάρχουν, το θέμα είναι πού πάνε;» και συμπλήρωσε: «Αν πάνε στην αδιαφάνεια, αν πάνε στη φοροδιαφυγή, αν πάνε στη σπατάλη, βεβαίως δεν θα έχουμε να δώσουμε. Βεβαίως θα πληρώνουν οι πολλοί τους φόρους, ενώ οι λίγοι θα φοροδιαφεύγουν και θα έχουν τεράστιο πλούτο». Στην ιστορία έμεινε μόνο το πρώτο μέρος της φράσης του «Λεφτά υπάρχουν», που αποτέλεσε πηγή παρερμηνειών.

79η ΔΕΘ 2014: Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας παρουσιάζει το «Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης», με το οποίο το κόμμα του «θα αντικαταστήσει το Μνημόνιο από τις πρώτες κιόλας μέρες της νέας διακυβέρνησης», λέγοντας ότι είναι «συγκεκριμένο, ρεαλιστικό και κοστολογημένο». Περιλαμβάνει παρεμβάσεις  για τα ευάλωτα κοινωνικά στρώματα (13ος μισθός), μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας (κατάργηση ΕΝΦΙΑ), άμεση επαναφορά της εργατικής νομοθεσίας (επαναφορά του κατώτατου μισθού, πρόγραμμα 300.000 νέων θέσεων εργασίας) και παρεμβάσεις για τη θεσμική και δημοκρατική ανασυγκρότηση του κράτους («Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης»).




Πηγή

Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης — Η ιστορία της ΔΕΘ

Η κορυφαία εμπορική έκθεση της χώρας, με διεθνή προσανατολισμό. Αποτελεί κατά κάποιο τρόπο διάδοχο παλαιοτέρων αντίστοιχων εκδηλώσεων στη Θεσσαλονίκη...


11η Σεπτεμβρίου 2001

 11 Σεπτεμβρίου 2001, 8:45 π.μ.: Η Νέα Υόρκη και όλος ο κόσμος παγώνουν, όταν ένα αεροσκάφος της εταιρίας American Airlines προσκρούει στον βόρειο Πύργο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου...


11 Σεπτεμβρίου 2001, 8:45 π.μ.: Η Νέα Υόρκη και όλος ο κόσμος παγώνουν, όταν ένα αεροσκάφος της εταιρίας American Airlines, με 92 επιβαίνοντες, προσκρούει στον βόρειο Πύργο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, προκαλώντας καταστροφική έκρηξη. Πάνω από τον 75ο όροφο το κτίριο τυλίγεται στις φλόγες και ο πανικός που προκαλείται είναι άνευ προηγουμένου. Δεκάδες άνθρωποι σκοτώνονται, ενώ αρκετοί είναι αυτοί που πηδούν στο κενό για να σωθούν.

Σωστικά συνεργεία και δημοσιογράφοι σπεύδουν στο σημείο και λίγα λεπτά αργότερα, στις 9:03 π.μ., οι τηλεοπτικοί σταθμοί μεταδίδουν σε απευθείας σύνδεση ένα ακόμη αεροσκάφος της ίδιας εταιρίας, με 64 επιβαίνοντες, να προσκρούει στον νότιο Πύργο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου.

Η Αμερική παραδίδεται στον εφιάλτη της τρομοκρατίας. Δεν είναι μόνο η αμερικανοί πολίτες που δυσκολεύονται να πιστέψουν αυτό που συνέβη, αλλά ολόκληρη η ανθρωπότητα. Ο αμερικανός πρόεδρος Τζορτζ Γ. Μπους, που πραγματοποιεί επίσκεψη σε σχολείο της Φλόριντα, πληροφορείται τα γεγονότα από τον αρχηγό του γενικού επιτελείου και αμέσως κάνει την πρώτη του ανακοίνωση: «Πρόκειται για εθνική τραγωδία. Δύο αεροσκάφη συνετρίβησαν στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου, σε μια ενδεχόμενη τρομοκρατική επίθεση εναντίον των Ηνωμένων Πολιτειών».

Όμως, το έργο των τρομοκρατών δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Στις 9:43 π.μ. η πτήση 77 της American Airlines, που ξεκίνησε από την Ουάσιγκτον και είχε προορισμό το Λος Άντζελες, με 64 επιβάτες, προσκρούει στο Πεντάγωνο, μέρος του οποίου καταρρέει. Κανείς δεν ξέρει τι θα ακολουθήσει και για προληπτικούς λόγους εκκενώνονται ο Λευκός Οίκος, το Καπιτώλιο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το Ανώτατο Δικαστήριο και όλα τα ομοσπονδιακά κτίρια στην Ουάσινγκτον, καθώς επίσης και τα κτίρια των Ηνωμένων Εθνών και της Παγκόσμιας Τράπεζας.


Αλλά η τραγωδία στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου δεν έχει τελειώσει. Με διαφορά λίγων λεπτών, καταρρέουν διαδοχικά οι δίδυμοι πύργοι και ένα τεράστιο σύννεφο σκόνης καλύπτει τον ουρανό του Μανχάταν. Χιλιάδες άνθρωποι βρίσκουν τραγικό θάνατο κάτω από τόνους τσιμέντου.

Όπως έγινε αργότερα γνωστό, ένα ακόμα αεροσκάφος της United Airlines, που είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο του Νιου Τζέρσεϊ, με προορισμό το Λος Άντζελες, είχε καταληφθεί επίσης από τρομοκράτες. Τα σχέδιά τους, όμως, εικάζεται ότι ανέτρεψαν οι επιβάτες, που εξεγέρθηκαν, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να καταπέσει περίπου 100 χλμ. ανατολικά του Πίτσμπουργκ, στην πολιτεία της Πενσιλβάνια.

Υπολογίζεται ότι από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 3.000 άνθρωποι. Από την πρώτη στιγμή, οι ΗΠΑ χαρακτήρισαν ως υπ' αριθμόν ένα καταζητούμενο τον πολυεκατομμυριούχο σαουδάραβα Οσάμα Μπιν Λάντεν, αρχηγό του τρομοκρατικού δικτύου της Αλ Κάιντα. Σε τηλεοπτικό διάγγελμά του προς τους αμερικανούς πολίτες, ο πρόεδρος Μπους υποσχέθηκε σκληρή απάντηση, όχι μόνο στους τρομοκράτες, αλλά και σε αυτούς που τους υποθάλπουν.

Περίπου ένα μήνα αργότερα, στις 8 Οκτωβρίου, οι ΗΠΑ επιτέθηκαν στο Αφγανιστάν, ανατρέποντας τους Ταλιμπάν, που παρείχαν άσυλο στον Λάντεν. Στο όνομα του «πολέμου κατά της διεθνούς τρομοκρατίας», το Μάρτιο του 2003 οι ΗΠΑ επιτέθηκαν και στο Ιράκ, ανατρέποντας τον Σαντάμ Χουσεΐν, ενώ η Αλ Κάιντα απάντησε με επιθέσεις κατά συμμάχων των Αμερικανών, όπως στις 11 Μαρτίου 2004 στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Μαδρίτης και στις 7 Ιουλίου 2005 στο μετρό του Λονδίνου. Όπως πολλοί αναλυτές είχαν προβλέψει, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, «ο κόσμος δεν θα είναι πια ο ίδιος»…




Πηγή